Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Friday 13 September 2013

Pelajar dan Kepimpinan

1. Antara satu tugas yang dikira sebagai ' most inspired' berada di Universiti adalah pembangunan pelajar. Bagaimana Universiti itu mentransform ( merubah) pelajar dari zero kepada X- Factor. Kalau dari bahasa biasanya, WOW factor. 

2. Umumnya, pelajar  universiti agak fragile. Kita akan berjumpa, pelajar yang content, tahu apa yang diinginkan dalam hidup, itu tidak ramai. Mereka, secara puratanya muda, berumur 19-  24 tahun.

3. Selebihnya, ianya lebih dari ' mereka adalah tak tahu apa yang dia tak tahu'. Maka, tugas Bahagian Pembangunan Pelajar mengambil tempat. Maka, banyakklah program pembinaan sahsiah, diri, masyarakat dibuat. 

4. Pengaruh pensyarah memainkan peranan utama. Penentuan rakan sebaya penting untuk berjaya dalam bidang akademik ataupun bukan akademik.

5. Dengan lambakan social media, seperti Twitter dan Facebook, maklumat dalam dan luar itu bertebaran. Ada yang pandai, menganalisa terlebih dahulu. Ada yang tidak pandai, terus judge. Ada yang sangat- sangat tidak pandai, terus dimanipulasikan.

6. Adalah satu perkara yang mendukacitakan dari segi output, sekiranya, hasil dari proses pembangunan pelajar, dalam kehidupannya, tidak mengenali bendera negara sendiri. Lebih- lebih lagi, pelajar tersebut bakal pendidik dan pemimpin akan datang. 

7. Apart from political perception, we should be a true nationalist. Learn to be a good citizen.

Selamat Hari Malaysia. Semoga Allah memelihara Malaysia. 

No comments:

Post a Comment