Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Sunday 8 September 2013

Bus di Cranfield University



1. Salah satu isu yang diperjuangkan oleh Cranfield Student Union adalah mobiliti masuk dan keluar pelajar post graduate dan keluarga. Lokasi Cranfield yang 'no where' menjadikan isu pengangkutan menjadi isu perbahasaan setiap kali kempen presiden pelajar baru dipilih. 

2. Umum mengetahui, Cranfield adalah universiti pilihan dan terbaik dalam bidang penerbangan, petroleum dan gas. Sekolah Pengurusannya adalah di antara yang terbaik di Eropah. Umum juga mengetahui, pelajar-pelajar antarabangsa mempunyai latar belakang yang mengagumkan. Adalah biasa, sekiranya kita mempunyai kawan- kawan sekuliah dari Roll Royce, BP, Shell, Airbus dan Boeing. Ada juga yang berpengalaman bekerja di world bank dan sebagainya.

3. Universiti ini adalah universiti penyelidikan yang terbaik di Eropah.  Namun, yang mengisi jawatan penyelidikan itu, puratanya adalah dari luar UK. Oleh itu, kita akan melihat ramai pelajar dan pekerja dari luar UK mempelajari dan bekerja di sini.

4. Hari ini, Setelah lebih 67 tahun ditubuhkan, barulah pihak universiti berani mengeluarkan pelaburan bagi membeli bas untuk kegunaan pelajar, keluarga pelajar dan staf mereka. Bas itu mengantikan bas ' souls' dari operator swasta. 

5. Akhirnya, keluhan pelajar antarabangsa itu didengari setelah bersilih ganti presiden yang dilantik.


 

No comments:

Post a Comment