Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Thursday 12 September 2013

Apabila menjadi examiner

1. Salah satu kerja pensyarah apabila menjadi examiner ( penilai). Kebiasaanya, examiner terbahagi kepada 2:  examiner dalam dan luaran. Apabila pelajar sudah menghantar tesis sarjana atau doctoralnya, maka, tugas examiner mengambil tempat.

2. Kerja menjadi examiner ini sangat kritikal, terutamanya, apabila menilai thesis ataupun kertas projek luar. 

3. Membaca dan menganalisa thesis yang beratus helai muka suratnya bukanlah tugas yang mudah. Tambah lagi, apabila, pensyarah itu memegang jawatan dan mempunyai banyak komitmen lain. Itu belum lagi, komitmen rumah tangga dan peribadinya lagi.

4. Calon Sarjana ataupun  PhD, kebiasaannya, akan di panggil untuk mempertahankan theoretical dan dapatan kajian itu. Kebiasaanya, untuk PhD, puratanya, selama 2 jam setengah.

5. Calon Sarjana atau PhD diberi masa, 20- 30 minit untuk membentangkan hasil dapatan penyelidikan. Sungguh mengujakan, apabila calon sarjana atau PhD itu, bersedia dan tahu keseluruhan  isi kandungan penyelidikannya.

6. Adalah satu ' torture' apabila melihat presentation dari calon PhD atau Sarjana, sekiranya, calon itu tidak bersedia, thesisnya ditulis oleh orang lain, analisa kajian itu dibuat oleh pihak ketiga.

7. Sekiranya kita mendapat examiner yang tidak mahir dalam bidang teknik penyelidikan, itu merupakan satu advantage. Sekiranya, examiner itu mahir dalam bidang statistik, matematik atau research methodology, adalah lebih baik calon, bersiap sedia dengan ilmu itu terlebih dahulu. 

8. Kebanyakkan examiner suka bertanya, what if situation. Kenapa begini? Asasnya? Kenapa guna teknik ini dan banyak lagi.

9. Oleh itu, apabila kita mengarang thesis, pastikan kita tahu apa yang kita tulis. Pastikan setiap patah perkataan itu kita tahu maksudnya. Amalkan 4W 1 H dalam penulisan kita. 

10. Gaya menulis kita perlu teliti. Belajarlah cara menulis dengan baik, sekiranya bahasa lain digunakan. Examiner akan letih membaca, sekiranya nahu dan grammarnya itu terlalu banyak kesilapan. 

11. Pastikan juga thesis itu disusun dengan baik. Dari segi research flow, numbering, topic, sub topic, footnotes, references. 



No comments:

Post a Comment