Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Monday 9 September 2013

My Rozalina, Monalisa and I



1. Semalam hari jadi kakak sulung saya. 8 September 2013. 

2. As for me, dia adalah wanita yang paling cantik saya pernah jumpa. Wanita yang penuh courage. Wanita yang kuat dan tahan mental. Mungkin ketahanan mental itu diturunkan dengan baiknya oleh arwah bapa saya. 

3. Secara peribadi, saya mengagumi wanita itu. Saya suka memanggilnya ' Monalisa'. Saya suka cerita berkaitan dengan Monalisa. Sehinggalah ke Paris, saya mencari Monalisa. Monalisa itu adalah misteri. Potrait monalisa itu digantung di dinding Lourve Museum. Berjuta- juta orang meminati monalisa. Apa sebenarnya yang ada pada monalisa?



4. Monalisa merupakan potret agung karya Leonardo Di Vincci. Di Vincci adalah pelukis terkenal di zaman King George dan berasal dari Itali. Senyuman misteri Monalisa menjadi ingatan peminat- peminatnya sehingga hari ini. 

5. Monalisa menjadi ikon bagi pengemar- pengemar filem antarabangsa. Salah satu dari cerita yang hebat adalah Monalisa Smile, lakonan Kristin Dunt and Julia Robert. Cerita bagaimana seorang guru art yang dipilih menjadi tenaga pelajar di Wallesley College. Katerine Ann Johnson ( Julia Robert) menjadi guru yang berpengang kepada gerakan liberasi wanita. Wanita selepas perang dunia ke dua, hanya ditugaskan untuk memasak, membasuh dan melayan suami dan keluarga. Hari ini, Barat mengambil inspirasi cerita dan mengangkat wanita setaraf dengan lelaki. 


6. Salah satu skrip yang dilantunkan apabila Kristin Dunt berkata' Look it Mother ( sambil jarinya merujuk kepada gambar monalisa dalam buku teks sekolahnya' She smiles, Is she happy?'

7. Berbalik kepada Rozalina as a main story, I always adore her. Saya percaya dia seorang wanita yang hebat. Wanita yang percaya tentang keupayaan dirinya. 

8. Saya masih mengingati eratnya gengaman ayahanda saya, sewaktu, my sweet sister berucap di atas pentas, pada hari graduation di Universiti Putra Malaysia. 

9. Bukan calang orang yang boleh berdiri dan berucap di atas pentas semasa graduation day. Namun, itulah persona my  rozalina yang ada. 

10. As for me, I really adore you as my great sister. Wishing you all long happiness and love in your life. 

Happy belated birthday to my beautiful sister. I love you. I always have. Infinity. 






No comments:

Post a Comment