Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Friday 4 October 2013

Berbuat baiklah pada Ibu bapa

1. Untunglah, ibu bapa dapat anak- anak yang baik. Anak- anak yang mengasihinya tanpa syarat. 

2. Kadang- kadang, ada yang mencuka sekiranya, jika mak dan bapa memberi perhatian lebih. Itulah yang istimewanya, dalam hubungan anak dan ibu bapa. Walaupun, ibu dan bapa, menyatakan, semuanya anak akan di layan sama rata, namun, adalah  tidak mustahil, jika salah seorang dari anak itu, akan jadi spot ataupun terus di hati.

3. Sebagai contoh: anak yang ini mendengar kata, anak itu boleh diharap, anak itu boleh memasak dengan baik, anak itu yang sakit, anak itu bayi. Maka, perhatian dan harapan itu berbeza. Aspirasi itu juga berbeza. Namun, itu adalah normal. 

4. Berbaik- baiklah dengan ibu bapa. Itu adalah pesan Tuhan. Ibu bapa diletakkan ditempat yang tinggi dalam agama.

5. Dalam satu riwayat ada mengatakan, 'siapakah yang mula- mula masuk syurga?
Carilah satu rumah seorang pemuda'.
 Sahabat itu pun pergi ke rumah pemuda, didapatinya ada pemuda itu mempunyai  dua ekor babi. Pemuda itu memandikan dan menjaga dengan baik babi itu. 

6. Sahabat itu bertanya kenapa pemuda islam itu, maka, dijawab: ' babi itu adalah ibu dan bapaku. Tuhan telah menukarkan mereka kepada babi atas balasan kesilapan mereka'.

7. Dalam riwayat yang lain, ada juga mengatakan, siapakah yang patut di hormati dalam hidup sesorang muslim. Maka, hormatilah pertama, ibu. Kedua, ibu. Ketiga, ibu dan Keempat, bapa. 

8. Anak - anak lelaki, syurganya adalah bersama ibu bapa. Anak lelak yang telah berkahwin, nilai ibu dan bapa mertua itu adalah sama dengan nilai ibu bapa sendiri. Anak- anak lelaki dan menantu lelaki, syurganya itu sama, ibu bapa.

9. Anak- anak perempuan yang belum berkahwin, syurganya juga dibawah ibu dan bapa. 

10. Kita akan dimurahkan rezeki, sekiranya berbuat baik dengan ibu bapa. Cuba- cubalah, kita menghulur 1/10 pendapatan kita kepada ibu bapa. Katakanlah: kita bergaji RM1000, RM100 itu kita berikan  pada ibu bapa setiap bulan, in sha allah, rezeki yang lain itu akan datang dari sumber yang tidak disangka- sangka.

11. Semakin banyak kita memberi kepada ibu bapa, semakin murah rezeki kita. Nikmat kegembiraan, nikmat kehidupan, nikmat kebahagiaan dan keberkatan.

12. Adakalanya, ada juga ibu bapa yang demanding. Pejam mata ajalah. Bahagilah apa yang ada.

13. Berbuatlah baik pada ibu bapa, sementara ada. Bukan untuk siapa. Untuk kita jua. Beruntung benar, hidup kita, kalau rezeki yang diperolehi hari ini, dinikmati bersama ibu bapa dan keluarga. 







No comments:

Post a Comment