Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Thursday 12 September 2013

PhD ( Bahagian 1)

1. PhD bukan untuk semua orang. Hanya yang kuat dan tabah melalui proses PhD akan berjaya. In sha Allah. PhD juga bukan mengukur A++ student. Pelajar dari Oxford dan Cambridge juga struggles dengan penyelidikan PhD. 

2. PhD itu tidak sama dengan projek-projek penyelidikan yang lain. Minda kita akan selalu terfikir- fikir: apa betul kita dilaluannya? Bolehkah PhD ini ditamatkan dalam masanya?. Minda kita akan bekerja tanpa rehat, walaupun kita makin angin di Paris sewaktu Krismas. 

3. Proses PhD itu bermula dari keinginan kita untuk belajar PhD sehinggalah Graduation Day. Oleh itu, kita perlu belajar bersabar dan konsisten.

4. Stress itu adalah biasa. Air mata itu juga biasa. Masalah rumah, kawan- kawan, adaptation, supervisor dan 1001 satu masalah itu adalah biasa. Kita perlu mengajar minda kita untuk ' tenang- tenang ajalah, sabar- sabar sahajalah'.

5. Apabila kita dapat peluang buat PhD, buatlah bersungguh- sungguh. Anggaplah macam kita jadi James Bond dalam ' Do or Die' mission. Orang kampung semua dah tau, rakan sekerja kita pun sudah   Tahu ( laugh).

6. Apa pun jua yang berlaku, objektif kita, dapat PhD. 

Selamat Maju Jaya. 



No comments:

Post a Comment