Rohafiz Sabar

Rohafiz Sabar
Rohafiz Sabar

Author: DRS Business Class, DRS Research Class, ENKAY Transport Safety, DRS Shoppe & DRS Collection

Thursday 12 December 2013

Business Coaching

Business Coaching (1): Bagaimana pilih produk?

1. Dalam ilmu pemasaran konvensional, pemasaran dibahagikan kepada 4p's. Products, Promotion, Place dan Price. Hari ini, ilmu pemasaran diperhebat sehebat dengan ledakan social media, antaranya Facebook

2. Produk merupakan komponen utama dalam business. Produk juga boleh diterjemah dalam bentuk service. Contohnya, maxis. Kita tak boleh pengang maxis (intangible), namun, kita boleh guna khidmatnya.

3. Pemilihan produk bergantung kepada sasaran pasaran kita. Kalau kita jual bahan asas, seperti ayam secara online, kita boleh luaskan pasaran, kerana ramai orang Malaysia (populasi) suka makan ayam.

4. Bagaimana pula, kalau kita mahu menjual produk seperti alat- alat kosmetik, maka, pasaran sasaran itu perlu disegmenkan. Golongan wanita, peringkat umur, kuasa beli pengguna dan banyak lagi.

5. Kita perlu berhati- hati pilih produk dan segmen pasaran. Otherwise, produk kita akan fail. Kita pun boleh jadi tak bersemangat dalam business kita. Biar sikit, tapi, berterusan.

Untuk maklumat lanjut berkenaan business coaching, pm ataupun email: rohafizsabardr@gmail.com. In sha allah, kita sama- sama bantu membantu memulakan business. 

No comments:

Post a Comment